تشخیص احادیث معتبر از غیر معتبر در عرصه استنباط احکام الهی همواره دغدغه فقیهان بزرگ شیعه بوده است. عدهای بر پایه اجماعی که کشّی از رجالیان قرن چهارم گزارش کرده است، روایات گروهی از اصحاب امامان(علیهمالسلام) را بدون توجه به وضع راویان بعدی آنها معتبر خواندهاند، تنها کافیست سند روایت تا این افراد که در ادبیات متأخران، اصحاب اجماع نامیده میشوند، صحیح باشد. با وجود اختلافات زیادی که بین دانشوران امامیه درباره حجیت و دلالت ادعای کشّی وجود دارد، آیتالله العظمی خامنهایمدظلهالعالی ازجمله فقیهانی میباشد که اعتبار اجماع مذکور را پذیرفته و مفاد آن را بر همین نظریه حمل کرده است. این اجماع به مثابه قاعدهای فراگیر در فقه معظمله مورد استناد قرار گرفته است.
ابن شهرآشوب، محمد بن علی. (1405). مناقب آل ابیطالب. بیروت: دارالاضواء.
بحرالعلوم، سید محمد مهدی. (1363). رجال السید بحرالعلوم. تهران: مکتبة الصادق تبریزی، علی بن عبدالله علیاری. (1412). بهجة الآمال فی شرح زبدة المقال. تهران: بنیاد فرهنگ اسلامی کوشانپور.
بهبهانی، وحید، (محمد باقر بن محمد اکمل). (1190).تعلیقه علی منهج المقال. بینا. نسخه خطی.
حائری، محمد بن اسماعیل. (1416). منتهی المقال فی احوال الرجال. قم: مؤسسه آلالبیت.
حرّ عاملی، محمد بن حسن. (1416). وسائل الشیعة. قم: مؤسسه آلالبیت.
حلّی، حسن بن علی بن داود. (1342). الرجال. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
حلی، حسن بن یوسف. (1413). مختلف الشیعة. قم: انتشارات اسلامی.
خامنهای، سیدعلی. (1383). بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده علوم حدیث. علوم حدیث. 32. 94-103.
یقینی پور, مرتضی. (1401). قاعده رجالی «اصحاب اجماع» از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی). پژوه نامه فقه و علوم اسلامی, 1(1), 43-64.
MLA
مرتضی یقینی پور. "قاعده رجالی «اصحاب اجماع» از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی)". پژوه نامه فقه و علوم اسلامی, 1, 1, 1401, 43-64.
HARVARD
یقینی پور, مرتضی. (1401). 'قاعده رجالی «اصحاب اجماع» از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی)', پژوه نامه فقه و علوم اسلامی, 1(1), pp. 43-64.
VANCOUVER
یقینی پور, مرتضی. قاعده رجالی «اصحاب اجماع» از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی). پژوه نامه فقه و علوم اسلامی, 1401; 1(1): 43-64.